Ke Udara

{{nowplay.song.artist}}

{{nowplay.song.track}}

Segmen Terkini

{{currentshow.name}}

trending

Perlu Atau Tak Cabut Gigi Geraham Yang Paling Belakang?

Gigi geraham memang sangat penting tapi bila tumbuh pada tempat tak betul, sakitnya.

Sumber: Brightside

Gigi geraham adalah gigi yang sangat penting untuk membantu kita mengunyah makanan. Tapi semasa umur kita dari 12 hingga ke 25 tahun akan ada wisdom teeth atau gigi geraham paling hujung akan tumbuh. Ada yang tumbuh elok tanpa rasa sakit. Ada yang tumbuh di bahagian yang salah dan memberi kesan pada gusi. 

Patut ke tak patut sebenarnya kita mencabut wisdom teeth yang tumbuh tu? Selepas umur 25 tahun, akar dan tulang tisu pada gigi dah terbentuk cantik dan amat sukar untuk mencabutnya. Selain itu, tisu ni pun akan lambat sembuh. 

Ini keputusan yang sesuai yang perlu diambil kira

Bila tak perlu cabut wisdom teeth tu?

  • Bila gigi tu sihat, gusi tak ada bengkak
  • Habis keluar semuanya
  • Terletak di tempat yang sepatutnya dan tak menganggu gigi yang lain
  • Senang dicuci atau kena setiap kali korang berus gigi

Bila perlu cabut gigi tu?

  • Gigi tu tersembunyi kat gusi dan tak boleh nak keluar habis. Boleh menyebabkan terjadinya cyst dan merosakkan akar gigi yang lain
  • Bila gigi tak keluar habis, maknanya bakteria senang berkumpul dan menyebabkan cavity! Ewww
  • Jika sering berasa sakit di bahagian tersebut
  • Gusi bengkak


*Layan ERA fm menerusi dengar.era.fm

 

 

 

Filled Under :

Menarik

  • {{related.category}}

    {{related.name}}

     {{related.DocumentPublishFrom | date:"dd MMMM yyyy h:mma"}}